Laag ijzergehalte of bloedarmoede?

Voorkom een laag ijzergehalte tijdens je zwangerschap

Last van duizeligheid, vermoeidheid, hoofdpijn of ben je snel kortademig? Misschien heb je een laag ijzergehalte?

Een laag ijzergehalte kan resulteren in bloedarmoede. Dat betekent dat er te weinig rode bloedcellen in je bloed zitten of dat de rode bloedcellen niet goed werken. Overigens is meestal je zwangerschap zelf de reden van deze klachten en zijn ze dus onschuldig. Tijdens de zwangerschap is het Hb-gehalte altijd wat lager dan buiten de zwangerschap. Vaak wordt tijdens de eerste controle en rond de 30ste week het Hb-gehalte (door je verloskundige) gecontroleerd.

 Een laag ijzergehalte, en soms ook bloedarmoede, is niet altijd te voorkomen, maar als je gezond en gevarieerd eet dan krijg je in principe voldoende bouwstoffen binnen om rode bloedcellen, en hemoglobine, aan te maken. Het is een goed idee, ook wanneer je geen laag ijzergehalte hebt, om voldoende producten te eten met ijzer en foliumzuur zoals volkorenbrood, groente, aardappelen en vlees. Zorg er ook voor dat je voldoende vitamine C bij je maaltijd eet of drinkt want daardoor wordt het ijzer beter opgenomen. Combineer bijvoorbeeld een maaltijd met volkorenbrood met een glas (versgeperste) sinaasappelsap, of wat dacht je van een salade waar onder andere rogge en paprika in zit. Melkproducten, koffie en thee bij de maaltijd remmen de opname van ijzer juist, pas hier dus mee op.

Recept

Salade van rucola, rogge, sinaasappel en Taggia olijven

Benodigdheden:

  • 40 gr rucola
  • 1 sinaasappel
  • 40 gr linzen (uit pot, uitgelekt)
  • 75 gr rogge
  • Hand zonnebloempitten
  • 10 Taggia olijven

Bereiding:

Bereid de rogge van tevoren. Spoel de rogge en week een nacht in water. Breng de rogge vervolgens met een groentebouillonblokje (gist en suikervrij) en een ruime hoeveelheid water aan de kook en laat een uur koken. Wanneer de rogge openbreekt is hij gaar. Proef voor de zekerheid of hij beetgaar is. Zo niet dan laat je hem nog even zachtjes doorkoken. Spoel de rogge af en laat in een vergiet uitlekken.

Maak de salade met de overige ingrediënten en breng eventueel op smaak met wat balsamico azijn en gemalen zeezout.

Meer weten?

 Heb je vragen over voeding tijdens je zwangerschap? Of wil je graag begeleiding of een (eenmalig) voedingsadvies? Neem gerust even contact met mij op om te bespreken wat ik voor je kan betekenen.

Disclaimer: De adviezen in deze blog vervangen nooit een medisch advies of behandeling van een verloskundige, gynaecoloog of arts.

 Bronvermelding: Voor een deel van dit advies is gebruik gemaakt van een bron, www.deverloskundige.nl.